Hvad er online markedsføring?

Online markedsføring - hvad er det?

Du har sikkert allerede opdaget at online markedsføring er vigtigt, hvis du vil lege med, der hvor det er allersjovest. Men som strategisk digital rådgiver oplever jeg at mange virksomheder bare er online for at være der, og ikke ved, hvordan de skaber forretning med den digitale tilstedeværelse.

Derfor får du i dette indlæg mine råd og betragtninger i forhold til online markedsføring. Du får en grundlæggende indsigt i, hvilke forskellige grene af online markedsføring, der findes derude. Jeg håber også at kunne inspirere dig til at tænke over, hvilke kanaler der giver mening for dig at være til stede på i forhold til din målgruppe.

Læs mere om kanal og kanalvalg

Hvad er online markedsføring?

Online markedsføring - eller digital marketing, som det også kaldes - kan defineres på mange måder. 

I mine øjne er online markedsføring ALT dét, du foretager dig online.

Det kan være:

  • Din hjemmeside
  • E-mails (Kundeservice er også en slags markedsføring, da kunder taler med hinanden om deres oplevelse)
  • Reklamer (bannere, remarketing, annoncer)
  • Din tilstedeværelse på forskellige sociale medier (Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat etc.)
  • Salg af dine produkter eller ydelser online
  • Videomateriale, der profilerer dig eller virksomheden
  • Branding og trykte flyers, der leder potentielle kunder ind på din hjemmeside
  • Og meget, meget mere

Din online markedsføring er dét, du gør på nettet og måden, du gør det på. 

Forskellige former for online markedsføring

Der findes rigtig mange forskellige former for online markedsføring. De hyppigste er:

  1. SEO
  2. E-mailmarkedsføring
  3. Sociale medier (både betalt og organisk)
  4. Annoncering (Facebook, Instagram, LinkedIn og Google ads)

Online markedsføring - Forskellige former

Hvilken del af online markedsføring skal jeg have styr på først?

Det finder du hurtigt ud af, når du lægger din digitale strategi. Hvordan kommer jeg i gang med min digitale strategi kan du læse mere om i blogindlægget.

Der ligger mange overvejelser bag, hvor du bør begynde. Jeg har listet nogle kanaler, som de fleste virksomheder bør overveje – og som rigtig mange også bruger i dag.

  1. En god hjemmeside. Husk at lede din kunde i den retning, du ønsker (ofte køb, sign-up til nyhedsbrev eller kontakt)
  2. SEO-optimeringer på hjemmesiden (Gå efter de søgeord, kunden søger på og som giver mening for din forretning)
  3. Indholdsproduktion til blogindlæg, landingssider eller sociale medier (skab en masse godt indhold, der giver potentielle kunder værdi)
  4. Betalt annoncering f.eks. Facebook annoncer eller Google Ads (Test gerne af og brug det budget, du har)
  5. E-mail markedsføring (ja, vi modtager alle sammen alt for mange mails i vores indbakke – men det virker altså stadig ret godt)

 

Hvorfor skal jeg have en strategi for online markedsføring?

Det kan faktisk siges ret enkelt.

Online tilstedeværelse, der skaber salg

Du skal have en strategi for din online markedsføring, fordi den er afgørende for at du kan få succes med det arbejde du ligger i din virksomhed. Uden en strategi vil du hurtigt miste din røde tråd og lave alle arbejdsopgaver – også selvom de ikke bringer dig tættere på dit mål.

En grundlæggende digital forståelse er vigtigt, så du ikke drukner i mængden af virksomheder. Dine kunder skal kunne finde dig for at handle hos dig.

Du får lige 7 gode grunde til at definere din digitale strategi:

  1. forbrugerne handler online i dag
  2. du bliver mere konkurrencedygtig
  3. dine kunder kan genkende dig, fordi du definerer en rød tråd i al din markedsføring
  4. det bliver tydeligt for dig, hvilke kanaler der giver mening for dig og dine kunder
  5. du ved altid, hvad din vigtigste opgave er (og hvad dine ansatte arbejder på)
  6. opgaver og arbejdsindsatser bliver struktureret, du sparer dyrebar tid og arbejder målrettet
  7. måling og tilpasning af dine indsatser gør dig klogere på kunder, virksomhed og branche

 

Budget for online markedsføring

Der er stor forskel på, hvor stort et budget forskellige virksomheder kan sætte af til online markedsføring. Og ja, det er klart at store virksomheder med millionbudgetter kan spytte flere kroner i at skaffe mere synlighed og nye kunder.

Men det betyder ikke, at du som lille eller mellemstor virksomhed ikke har gode kort på hånden. Du kan sagtens komme langt for et mindre budget. Du skal bare have modet til at prøve noget forskelligt af og så skal du have tålmodighed og også huske at måle på dine indsatser, så du finder ud af, hvad der virker bedst.

Online markedsføring kan også deles op mellem organisk eller betalt.

Organisk markedsføring koster ikke direkte penge – udover den tid og de ressourcer du lægger i eksempelvis indholdsproduktion. Når du har en masse indhold på f.eks. din blog så virker det gratis derfra. Man kan sige, at du tiltrækker dig opmærksomhed og opbygger et ”forhold” til dine følgere ved at give værdi gennem dine opslag på de sociale medier. Det kan sommetider vise sig at være meget klogt, da mange følger med længe inden de bliver til kunder.

Betalt markedsføring er i modsætning hertil den markedsføring, som du betaler for direkte. Det koster til gengæld ikke lige så meget i tid og ressourcer. Et eksempel på betalt markedsføring er Google Ads og Facebook annoncering. Her betaler du for visninger eller kliks – alt efter hvad dit mål med annoncen er.


Online markedsføring - og betydningen af at gøre det godt

Dine mails er ikke bare mails. Modtageren af din mail kan mærke, om det er dig der skriver, eller om det bare er en mail, der er skudt ud i en fart, og af den grund er skrevet af den studerende. Studiemedhjælperen, der endnu ikke kender virksomhedens personlighed og tone, og ikke kender virksomhedens målgruppe eller strategier.

Det er vigtigt, at have en rød tråd gennem alt, hvad du foretager dig online. Du skal opretholde troværdigheden og tilliden mellem dig, din virksomhed og dine kunder - og alle andre, der kigger med. 

Markedsføring er kærlighed: Anita Dalsgaard og Joan taler

Hvis der ikke er sammenhæng, sker der fejl. Uden en rød tråd at følge, mister man lettere fodfæstet, og det kan være svært at rettte op på - både online og offline. Det er også grunden til, hvorfor store virksomheder er nødt til at skifte direktøren ud, hvis der er sket en stor fejl. Fordi han udadtil er det ansigt, der afspejler virksomhedens personlighed.

Det er SÅ vigtigt for mig at understrege, at du er nødt til at give din online markedsføring masser af kærlighed, for det er kærlighed dine kunder giver tilbage til dig. Måske ikke lige med det samme. Måske ikke i morgen. Men den skal nok komme.  

Du kan læse meget mere om, hvordan markedsføring udtrykkes kærligt i min bog Markedsføring er kærlighed.
En lærebog med virkelighedsnære cases, trin for trin guides og håndgribelige opgaver.

Køb Markedsføring er kærlighed her


Marketing og dit digitale univers er dit ansigt udadtil. Vi kan nå rigtig lagt ud med færre midler end tidligere. For vi lever i en tid, hvor vi Googler os frem til, hvor vi skal købe vores produkter og services - og læser andres anmeldelser af oplevelsen med virksomheden. 

Er du klar til at dele god og kærlig online markedsføring ud til dine potentielle kunder? 😃

Jeg er fyldt til randen med kærlighed til den digitale verden! Med mine mange års erfaring med online markedsføring i hjertet er jeg også klar til at hjælpe dig på vej.🤓


Læs mere om Gør Det Enkelt


Blogsignatur

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar