Digital detox - tag en digital pause

woman jumping on mountain

Efter et 2021 præget af COVID-19, karantæne og nedlukning af flere omgange har du sikkert selv mærket at dit mobilforbrug er steget eksponentielt.

Min nemme introduktion til digital detox bliver mere relevant end nogensinde.

Har du mod på og lyst til at give dig selv en oplevelse i sommerferien? En oplevelse på linje med Venedigs gader og en vandretur på Norges bjergtoppe. Anderledes, men mindst lige så lærerig.

Hvis du har lyst til at lære dig selv endnu bedre at kende og vide mere om, hvad det er, der fylder i din hverdag, så skal du prøve at tage en digital detox i sommerferien. 

Jeg gør det på sjette år denne sommer, og jeg må sige, at jeg (igen!) ser enormt meget frem til det. For jeg synes faktisk, det er lige så spændende og befriende, som det er at besøge et nyt land.😃

Hvad indebærer det?

For mig er er der flere grader af digital detox. Det første år slettede jeg alle mine sociale medier fra min telefon i de tre uger, jeg holdt sommerferie. Jeg gjorde det igen i juleferien.

Andet år tog jeg en uge i sommerhus i Danmark uden iPhone, iPad, iWatch og MacBook. Det var vildt! Og da jeg kom hjem til mine devices igen, tog jeg de resterende 3 uger uden sociale medie apps og mail på min telefon og tablet.😇

Hvorfor er det magisk?

Grunden til at jeg glæder mig til min sjette sommer med en digital pause er, fordi jeg synes, det er en fuldstændig fantastisk lærerig oplevelse. 

Jeg er selvstændig og lever af at rådgive virksomheder i, hvordan de bruger web og sociale medier til at skabe mere forretning. Digital is my life. Som både foredragsholder, rådgiver, underviser og facilitator i emnet digital kommunikation og markedsføring bruger jeg selvfølgelig rigtig meget tid på sociale medier både i arbejdsøjemed og privat. 

Derfor var det også super grænseoverskridende og med en god portion skepsis, at jeg det første år slettede mine sociale medier fra telefonen. 

Men jeg var enormt nysgerrig efter at se, om jeg kunne undvære det daglige fix af ”nyheder” fra nær og fjern på sociale medier. 

Det magiske var, at efter dag 5, tænkte jeg ikke engang over det længere. De første 4 dage var der en del cravings og abstinenser efter newsfeedet på både Facebook og Instagram. Men efter den 5. dag tænkte jeg ikke længere over det. Og pludselig blev det faktisk en befrielse, at jeg ikke ”kom til” at bruge 27 minutter flere gange om dagen på at scrolle ned over billeder, videoer og emojies. 

Pludselig kunne jeg bedre koncentrere mig om, at blive ved med at læse den bog, jeg var gået i gang med. Jeg fokuserede på tv-serien i fjernsynet uden samtidig at scrolle ned over Instagram feedet.

Det vildeste af det hele

Når de 3 uger er gået, er jeg egentlig ikke desperat efter at komme på igen. Det er på en måde blevet ligemeget. Jeg fandt ud af, at det næste besøg på Facebook eller Instagram egentlig kun er bestemt af det sidste. Det er lysten til at se, om der er kommet noget nyt. Vanen med ”bare lige at gå ind og kigge”. Utålmodighed eller kedsomhed, der udfyldes med at åbne et eller andet socialt medie. 

Nå, men det vildeste af det hele, da jeg kom på igen, det var: jeg var ikke gået glip af noget om helst… 

Det var stadig billederne af bare tæer på stranden, vin i glasset ved solnedgangen, babyerne med røde kinder samt en masse mennesker med drinks og parasoller… 

Så der var rent ud sagt ikke sket en skid, siden jeg loggede ud. 

Jeg var ikke gået glip af noget som helst. Det var noget af en øjenåbner, for ofte er man jo bange for at gå glip af noget. 

Det næste step

Året efter var jeg sulten efter at give mig selv en ny udfordring. Jeg skulle undvære alle mine devices i en hel uge. Og jeg var SÅ klar. Så spændt på at mærke, hvad det gav mig af nye oplevelser. I sommerhus med 4 venner, 2 hunde og et ”gammeldags” digitalkamera.

Igen var det virkelig en øjenåbner. Det var så skørt at mærke, hvordan det var så naturligt for mig at række ud efter min telefon og åbne Instagram, når jeg kedede mig ved bordet eller foran fjernsynet. Men det kunne jeg pludselig ikke, for jeg havde ikke nogen telefon. 

Jeg var nødt til bare at sidde og lytte. Være nærværende eller bruge min fantasi til at tænke på noget mere spændende…

Det var SÅ vildt.🤗

For dig, der ikke er en digital native, lyder det måske tåbeligt. Men for os, der er vokset op med en telefon i hånden, så er det noget helt særligt.

Jeg vænnede mig til ikke at have min telefon i nærheden i løbet af de første 3 dage. Det var virkelig en befrielse, som jeg ønsker for alle at opleve. Det eneste, jeg i slutningen af ugen kom til at mangle, var min musik i Spotify, mine hækleopskrifter i dropbox og helt sikkert kameraet, der altid er i lommen i stedet for at slæbe et ”gammeldags” digitalkamera med sig. 

Har du lyst til at udfordre dig selv? 

Er du en lille smule nysgerrig efter at mærke, hvordan du selv vil have det uden sociale medier eller ligefrem uden din telefon? 

Jeg kan virkelig anbefale, at give dig selv oplevelsen – ligesom du ville forkæle dig selv med spa-ophold og udenlandsrejser. En digital detox er en lige så stor gave og oplevelse. 

Og det går jo over igen. Du får dit digitale liv tilbage.

Det er ikke for evigt, du skal undvære mindless scrolling eller muligheden for at fortælle alle, at du sidder og drikker vin. 

Det er bare en oplevelse, en læring, en udfordring, du giver dig selv, hvis du har lyst til at prøve noget nyt.

Du skal vælge hvilken version, der passer bedst til din sommer. Eller dit mod.

Digital Detox Light

  1. Beslut dig for et tidsrum, hvor du vil slette dine sociale medier fra din telefon, tablet og computer. Det skal være minimum 1 uge. Ved 3 uger får du stor effekt. 
  2. Fortæl dine nærmeste, at du sletter dine sociale medier fra din telefon, så de kan hjælpe dig med at holde fast, når lysten bliver for stor. Aftal evt. at gøre det sammen med nogen – din ven/veninde, ægtefælle eller dine børn. Men alle skal være interesserede og nysgerrige efter at opleve, hvordan livet er uden. Det må ikke være tvang. 
  3. Beslut dig for, hvad du skal opleve i al den tid, du plejer at bruge på din telefon – en bog, lydbog, strikketøj, puslespil, modelfly, skrive en bog, dyrke blomster og grøntsager, cykelture, komme i form eller lave god mad. Hvad vil du gerne opleve?

Digital Detox Hardcore

  1. Tag på ferie uden dine devices. Lad mobil, tablet og computer blive hjemme. Tidsrummet kommer jo helt af sig selv i og med det vil være den tid, du er væk hjemmefra.
  2. Fortæl dem derhjemme, at du er taget afsted uden mobil, og hvilket nummer de kan fange dig på i stedet. Det kan være din ægtefælles, rejsemakker eller det hotel, du bor på. 
  3. Tænk igennem, hvad du kommer til at mangle. Skal du have lydbøger og musik på en mp3-afspiller? Skal du udskrive dine strikkeopskrifter. Er der kort, du skal have fat på for at kunde finde rundt. 

Hvis du aldrig har prøvet noget lignende, vil jeg anbefale, at du starter med light-versionen. Hvis du har mere mod, så kast dig endelig ud i Digital Detox Hardcore. Men start ud med den nemme ferie. Hvis du skal til en storby, med en masse andre mennesker, så kan det vise sig at blive alt for besværligt, at du ikke kan tilgå messenger, opkald, google maps, hotelbookinger. Alt det, som vi helt naturligt bare bruger, når vi er nye steder. 

Sæt dig selv op til succes, og gør det nemmere for dig selv at opleve en tid uden digitale medier og devices. 

Jeg lover dig, at det bliver en oplevelse, som du aldrig vil glemme 🙂

Blogsignatur

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar