Hvordan automatiseret markedsføring kan lette din hverdag

Automatiseret markedsføring

Et af mine mantraer er: work smart, not hard.

I dagens digitale landskab er der alle muligheder for at gøre det til din virkelighed. Bl.a. gennem marketing automation, som jeg altid vil kalde automatiseret markedsføring. Jeg arbejder trods alt med at gøre markedsføring enklere - og det er bare enklere, at holde sig til danske begreber (så vidt det er muligt).🤓

Som marketingmedarbejder og virksomhed, er der altid mange opgaver og jern i ilden.
Derfor giver det mere end almindelig god mening at automatisere noget af arbejdet.

Hvad betyder automatisering af markedsføring og kundeservice?

Helt enkelt betyder automatisering, at du sætter nogle regler op i et system. Regler, der betyder, at når X sker, så sker der Y. Og måske Z.

Altså, at du kan få handler til at ske automatisk uden din manuelle indblanding.

Det betyder, at din arbejdsbyrde bliver lettet.

 

Et enkelt eksempel på en automatisering

x = En besøgende på dit website skriver sig op til at modtage dit nyhedsbrev.

y = Din besøgende modtager med det samme en “velkommen-til-mit-nyhedsbrev-email” med mere information om din virksomhed.

Det kunne også være følgende:

x = En besøgende skriver sig op til dit kursus eller event.

y = Din besøgende modtager med det samme bekræftelsen og information om kurset.


Når du er klar til at tage et step mere, kan du få flere handlinger til at ske

x = En besøgende på dit website skriver sig op til at modtage dit nyhedsbrev.

y = Din besøgende modtager med det samme en “velkommen-på-mit-nyhedsbrev-email” med mere information om din virksomhed.

z = Dit nye lead sendes til dit CRM system, hvor du kan se, at en ny person har vist interesse for din virksomhed.

eller

x = En besøgende skriver sig op til dit kursus eller event.

y = Din besøgende modtager med det samme bekræftelsen og information om kurset.

z = Din nye deltagers oplysninger tilføjes i et excel ark eller dit regnskabssystem, så du nemt kan opkræve kursusudgiften.

Hvad kan du automatisere?

Der er nærmest ingen grænser for, hvad du kan automatisere. De fleste værktøjer hænger sammen på kryds og tværs. Hvis der er to værktøjer som ikke er integreret, så er der altid Zapier, der kan få (næsten) alt til at hænge sammen. Uanset hvilken handling du gerne vil have til at ske.

Her er nogle eksempler på automatiseringer, der vil lette din hverdag

  • E-mailflows – når en person skriver sig op eller køber, så modtager de en række e-mails i et vist interval – dagligt eller med nogle dages mellemrum
  • Udveksling af oplysninger mellem dit e-mailsystem og dit CRM- eller regnskabssystem
  • Opdatere leads fra dine Facebookannoncer i dit e-mailsystem
  • Send et auto-svar med god kundeservice, når en besøgende skriver til dig
  • Påmind om hjælp eller andre produkter et bestemt tidsinterval efter køb
  • Send mail til varme leads med mere værdi
  • Tilføj mail eller support besked til to-do-liste
  • Gem mails eller vedhæftninger i f.eks. dropbox

Jeg kunne blive ved...

Men en vigtig pointe er, at du kun skal automatisere opgaver, du gør ofte. Noget, der vil understøtte din forretning og lette dit arbejde.
Når du får øjenene op for automatisering af arbejdsopgaver, kan du blive så vild med det, at du helt glemmer, det ikke er nødvendigt at automatisere en opgave, som du kun håndterer 2 gange om året. 🤓

Hvorfor skal du automatisere?

  1. For at give din kunde en bedre kundeservice og købsrejse.
  2. For at du kan stoppe med at udføre opgaver, der kunne gøres af en maskine, og du i stedet kan fokusere på opgaver, der kræver dit nærvær og din intelligens.
  3. For at øge sandsynligheden for et salg og få din virksomhed til at køre mere gnidningsfrit, hvor alle medarbejdere kan fokusere på at være kreative, skabe personlig kontakt med kunder eller være en bedre kollega.

Hvem vinder ved, at du automatiserer? Er det ikke snyd?

Det er bestemt ikke syd og der er to vindere.

Den ene (og den vigtigste) vinder er din kunde. Din kunde får hurtig hjælp og god kundeservice med det samme. Din kunde bliver opmærksom på, hvordan du kan hjælpe i de situationer, hvor kunden har brug for din løsning.

Den anden vinder er dig, dine medarbejdere og din virksomhed. Du øger dit salg, din kundetilfredshed og dine medarbejdere kan få lov at koncentrere sig om de sjove arbejdsopgaver.💪🏻

Hvordan gør du?

Jeg håber, at du på dette sted i mit blogindlæg er blevet inspireret til at dykke ned i automatiseret markedsføring. At finde ud af mere om, hvordan din hverdag lettes med online markedsføring og kundeservice, der er automatiseret.

At automatisere sin markedsføring og kundeservice giver utroligt meget mening på den lange bane. Og hver gang noget har høj værdi på den lange bane, så har det også en investeringsomkostning på den korte bane.

Det tager tid og ressourcer at lave opsætningsarbejde, men den gode nyhed er, at du kun skal gøre det én gang. Derefter kører det jo automatisk. 😃

Her er fremgangsmåden, hvis du vil arbejde med automatiseret markedsføring

  1. Du skal starte med at have styr på din digitale strategi – ellers roder du rundt i blinde, når du vil automatisere.
  2. Vær helt skarp på din målgruppe, så du ved, hvad indholdet i dine automatiseringer skal være.
  3. Skab dig et overblik over, hvilke arbejdsopgaver du/I bruger for meget tid på.
  4. Udvælg 1-3 opgaver, hvor det vil skabe stor værdi for både kunden og virksomheden, hvis opgaven blev automatiseret.
  5. Tegn et landskab over, hvilke handlinger, der skal ske hvornår, og hvad de skal indeholde.
  6. Sæt igang. Tag én opgave ad gangen.

Jeg håber, dette har givet dig en smule mere indsigt i, hvad automatiseret markedsføring kan gøre for dig, og hvordan du kommer i gang.

Har du brug for hjælp eller vejledning, er du mere end velkommen til at skrive til mig på anita@anitadalsgaard.com eller ringe på +45 41 11 02 74.

Har du helt generelt lyst til at have en hånd i ryggen, når du arbejder med digital markedsføring i din hverdag? Så er det en god idé, at kigge ind forbi mit medlemsakademi Gør Det Enkelt.

Jeg håber, vi ses der.😁

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar