Markedsføring er kærlighed

Bog mockup u baggrund

Gør det enkelt. Gør det effektivt. Og gør det kærligt!

MARKEDSFØRING ER KÆRLIGHED viser vejen til fremtidens online markedsføring, hvor opskriften på succes har rod i et kærligt tankesæt med fokus på relationer, nærvær og glæde i det daglige arbejde. Som bogens mange cases understreger, handler markedsføring ikke ude­lukkende om teknik og data, men i høj grad også om evnen til at ska­be relationer.

Bogen guider marketingansvarlige trin for trin og gennem en række opgaver til at lægge en færdig digital strategi, der i en kombination af teori og kærlighed knytter kunder og virksomhed tættere sammen. Du får hjælp til at definere målgruppen gennem personaer, en skabelon til kunderejsen, en model til automatiseret markedsføring og meget mere – og til slut står du med færdige handlingsplaner og en digital strategi, der er tilpasset den enkelte virksomhed, uanset størrelse, am­bitioner og ressourcer.

Anita Dalsgaard, stifter af Gør Det Enkelt, er strategisk digital rådgiver for små og store virksomheder, hvor hun gør det komplekse enkelt at forstå og udføre. Hendes mission er klar: at inspirere til at kommunikere fra hjertet og hjælpe nye såvel som garvede marketingansvarlige til enkel, effektiv og kærlig markedsføring. Både fordi det skaber personligt overskud, og ikke mindst fordi autentisk og personlig kommuni­kation er nøglen til at skabe forretning online i fremtiden.

Køb bogen nu

Læserne udtaler

Gør Det Enkelt

“Anita leverer en lærebog, der burde være point of all beginning,
når det kommer til online strategi. Et ægte og helstøbt opslagsværk,
der skaber struktur og strategisk overblik.”

Brand Manager

Gør Det Enkelt

“Bogen er en god indføring i digital markedsføring på dansk. Ingen omsvøb og
med brugbar viden til dig, der varetager virksomhedens marketingfunktion.
Anita taler og skriver i øjenhøjde.”

Digital ninja

Gør Det Enkelt

“At læse bogen er som at komme på en rejse, hvor marketing bliver forståelig,
menneskeliggjort og kærligt håndteret – det giver lyst til at komme i gang
og afprøve teorierne i praksis.”

Kommunikatør

Gør Det Enkelt

“Alle kan lave digital markedsføring i dag. Men strategien – handlingsplan,
evaluering og opfølgning – gør den store forskel mellem at spilde tiden og få succes.
Her er bogen genial.”

Studerende, e-handel

IMG_0745
IMG_0922
IMG_0953
IMG_0952

I bogen finder du

✔️ Virkelighedsnære cases fra kendte og mindre kendte B2B og B2C virksomheder

✔️ Opgaver, der klæder dig på til til at lægge virksomhedens digitale strategi 

✔️ Hjælp til at beskrive virksomhedens målgruppe gennem personaer

✔️Idéer til værdiskabende indhold til din online markedsføring

✔️ Hjælp til helt enkel dataovervågning og rapportering

✔️ Inspiration til overblik og det enkle kanalvalg

✔️ Model til automatiseret markedsføring

✔️ Skabelon til at kortlægge kunderejsen

✔️ Effektive handlingsplaner

Køb bogen nu
Bog mockup u baggrund

Læs bogens indledning

Markedsføring er kærlighed

Kærlighed virker måske som et stort ord i forretningssammenhæng. Men prøv at åbne hjertet. Tænk på kærlighed som en stærk samlende betegnelse for relation, om­ sorg, hjælp, interesse, passion, nærvær og tilknytning. Alle sammen ord, som vi gerne vil sætte på forholdet mellem virksomhed og kunde.

Du tænker måske, at markedsføring i dag handler om at have tekniske færdigheder. At din succes som marketingansvarlig afhænger af, om du kan finde ud af teknikken på de mange forskellige sociale medier, Google og virksomhedens website. Men det er usandt. Din succes afhænger af din evne til at skabe relationer. At skabe en god relation mellem virksomheden og kunden.

Markedsføring er kærlighed, fordi markedsføring først har den langvarige og salgs­skabende effekt, når du interagerer og skaber relationer med din målgruppe. Du kan sagtens lave billige priser, bruge annoncekroner og lave en masse larm. Men det har kun en effekt i kampagneperioden. Vil du ligge først i kundernes bevidsthed, så de husker virksomheden, når behovet opstår? Vil du sikre et længerevarende forhold? Så skal du arbejde med dybden af relationerne til din målgruppe og vise, at virksom­heden er tilstede, nærværende, passioneret og oprigtigt interesseret i at hjælpe sine kunder. Når dit marketingarbejde udspringer af denne tankegang, skaber du et lige så kærligt som solidt grundlag for kontinuerligt salg og en god forretning.

Fremtiden er kærlighed

Har du lagt mærke til, at kørende sælgere kan noget helt unikt? Og at medarbejdere ved disken i butikken dagligt sælger igen og igen? Det skyldes, at de skaberrela­ tioner til deres kunder. De ser dem i øjnene, lytter til deres behov og hjælper med at løse kundens forespørgsel, problem eller udfordring. De gør det ansigt til ansigt, og selvom du arbejder online, kan du gøre det samme. Når du har den samme adfærd online, som du ville have offline over for kunden, tager du virksomhedens markedsføring til nye højder.

Min mission med denne bog er, at jeg vil hjælpe marketingansvarlige til at få mod på at kommunikere fra hjertet. Jeg vil inspirere til en ny tilgang til markedsføring og guide dig til, hvordan et tankesæt med fokus på relationer, kærlighed og glæde i markedsføringen kan være opskriften på succes online. Jeg tror på, at det er sådan, vi vil kommunikere i fremtiden. At de virksomheder, der forstår værdien af den kærlige relation, er dem, der vil få størst gavn af online markedsføring i fremtiden. Når adgangen til data over brugeradfærd fremover bliver mere og mere begrænset, bliver du nødt til at skabe relationer og følelsesmæssige bånd i stedet.

Bogen er til dig, der vil sige farvel til frygten

I mit arbejde som strategisk digital rådgiver hjælper jeg virksomheder med deres digitale strategi, og jeg er hånden i ryggen på medarbejdere, der skal udføre den digitale strategi og online markedsføring i dagligdagen. Jeg mærker tydeligt, at mange marketingmedarbejdere føler sig pressede over arbejdsmængden og sam­tidig er bange for at træde forkert. Frygten for shitstorms, negative kommentarer og manglende resultater af indsatsen præger mange medarbejdere og ledere i deres beslutninger og adfærd i kommunikation og marketing. Det ser jeg suge næsten al glæde ud af marketingafdelingen, så kommunikationen blot bliver en to do­-liste, der skal gennemføres.

Jeg har skrevet bogen til dig, der gerne vil have mere glæde ind i arbejdet med on­line markedsføring. Dig, der ønsker at arbejde enkelt, effektivt og kærligt med kom­munikation og markedsføring. Dig, der drives af resultater og mennesker. Data og relationer. Online markedsføring er nemlig ikke enten-­eller. Succes med online mar­kedsføring består af det rette mix til virksomhedens målgruppe og strategi. Derfor er min bog en velovervejet blanding af digital strategi, teori og et kærligt tankesæt.

Kærlighed som drivkraft

Selvom kærlighed måske er et nyt ord for dig i marketingsammenhæng, er jeg sik­ker på, at adfærden og tænkemåden ikke er helt fremmed for dig. Du har forment­lig allerede oplevet, at der er kunder og følgere, der køber igen eller jævnligt kom­menterer positivt på dit indhold. Det gør de, fordi de er glade for produktet og ydelsen og derfor gerne vil bakke op. Disse kunder og følgere vil vi gerne have flere af, fordi de hjælper os med at nå ud til endnu flere.

At markedsføring er kærlighed, ser jeg komme til udtryk på en lang række måder:

  • Når virksomheden hjælper kunden med at løse et behov
  • Når virksomheden svarer på spørgsmål og indgår i dialog med kunden, der føler sig hjulpet og bliver glad
  • Når kunden bliver inspireret til at købe
  • Når følgerne mærker virksomhedens personlighed og værdier
  • Når en god relation til virksomheden gør, at kunden vender tilbage for at købe mere
  • Når virksomhedens passion for produktet eller ydelsen skinner igennem
  • Når marketingmedarbejderens passion og glæde mærkes i kommunikationen
  • Når kunderne er så begejstret for virksomheden og produktet, at de giver en anmeldelse
  • Når kunderne er så vilde med virksomheden, at de anbefaler den til andre

Markedsføring er dybest set kærlighed, fordi virksom­heden elsker sine produkter og ønsker, at kunderne elsker produkterne lige så højt.

Markedsføring får sin fulde effekt, når alle omkring virksomheden mærker den kærlighed, passion og begejstring, der er for arbejdet og missionen. Den gode ener­gi smitter. Det er noget, alle har lyst til at være en del af. Både medarbejdere, kun­der, følgere, investorer og kommende medarbejdere.

Kærlige påmindelser i stedet for reklamer og spam

Alle hader reklamer og spam, men alle elsker inspiration og kærlige påmindelser, når behovet opstår, eller en løsning eftersøges. Når du lader være med at tænke ”salg salg salg” og i stedet tænker på, hvordan du kan hjælpe og inspirere mål­ gruppen, bliver du valgt til og fulgt, fordi du skaber værdi for modtageren. Endnu bedre er det, hvis du kan tage målgruppen med på din mission. Ved at lade det blive en fælles mission, hvor køb af produktet ikke er en udgift, men derimod opbakning til en sag, som kunden også tror på, skaber du endnu mere salg.

Det bedste marketingtrick

Som strategisk digital rådgiver siden 2014 har jeg erfaret, at det vigtigste værktøj i marketingværktøjskassen er vedholdenhed. De mange marketingværktøjer kom­mer og går – særligt i vores digitale tidsalder – men vedholdenhed og at være kon­sistent i sin kommunikation er et marketingtrick, der til alle tider virker. Når kun­derne oplever, at virksomheden stadig er tilstede og stadig opretholder sine værdier og overholder aftaler, føler målgruppen sig sikker og tryg. Derfor er det så af­gørende for marketingafdelingen at have en digital strategi, hvor målgruppen, for­retningsstrategien, tonen og kernebudskabet er slået fast, så de marketingansvarlige kan være konsistente i markedsføringen og holde retningen.

Min baggrund for at skrive om markedsføring og kærlighed

Jeg har hjulpet og rådgivet både små og store virksomheder siden 2014, og min professionelle erfaring er forenet med min personlige erfaring med at bygge min virksomhed og mit omdømme op fra 0. Jeg er digital indfødt og meget opmærksom på, hvad der rører sig både offline og online – og ikke mindst på hvordan mennesker reagerer på det, de oplever. Med min nørdede trang til hele tiden at ville vide mere, har jeg dykket ned i data, studier, undervisning og mine kunders resultater. Men mest af alt mærker jeg, at fremtiden handler om kærlighed, samarbejde, at ville hinanden det bedste samt at være ægte og autentisk. Bogen er skrevet fra mit hjerte til dit hjerte.

Min drivkraft er et ønske om at hjælpe virksomheder og marketingansvarlige med at finde frem til, hvad der er det rigtige for dem. Med min bog vil jeg hjælpe dig med at finde styrke og inspiration til at finde ud af, hvad der er det bedste for dig og den virksomhed, du er en del af. Indenfor online markedsføring findes der ingen ende­gyldig sandhed. For mig er det tætteste, vi kommer på sandheden, dér, hvor du og virksomheden er begejstrede, tilfredse med resultaterne og forbundet med kunder­ne og målgruppen.

Digital strategi som fundament

Bogens fundament er min model til digital strategi – De tre U’er – som du kommer til at arbejde med i dybden, kombineret med kærligheden som ledetråd. Jeg viser dig, hvordan du lægger en digital strategi, der gør arbejdet med markedsføring en­kelt og forretningsorienteret, samtidig med at du skaber relationer, loyale følgere og tilbagevendende kunder. Den perfekte og unikke blanding af en maskulin og en feminin tilgang, som er afgørende for en virksomhed, der ønsker et udbytte af sin indsats online.

God læselyst. Og god arbejdslyst

Jeg håber inderligt, at du gennem denne bog får mere mod på at kommunikere fra hjertet. Det er min ambition og mit håb, at du finder den helt rette blanding af kær­lighed og strategi. Så dit arbejde bliver fyldt med glæde – og du og virksomheden opnår de målsætninger, som gavner virksomhedens fremtid. Jeg håber, du bliver inspireret til en mere kærlig tilgang til markedsføring, hvor fokus på relationer, personlighed, nærvær og glæde ved markedsføring skaber de bedste resultater.

Anita Dalsgaard, Silkeborg, august 2021



Om forfatteren

Anita Dalsgaard (f. 1986) har siden 2014 væ­ret selvstændig og arbejdet som strategisk digital rådgiver for et utal af store og små virksomheder. Hun startede ud med selv at producere indhold til sociale medier og lave hjemmesider, men fandt hurtigt ud af, at hendes kompetencer kom bedre i spil som strategisk rådgiver for ledelsen og som sparrings­partner for de medarbejdere, der skal udføre.

Anita Dalsgaard rådgiver virksomheder i indi­viduelle procesforløb og gennem sit online læringsunivers Gør Det Enkelt. Hendes kerne­kompetencer er digital strategi, kommunika­tion og automatiseret markedsføring. Hun er derudover censor i digital markedsføring, be­styrelsesmedlem og foredragsholder.

Billeder fra skriveprocessen

Kom med bag skriveprocessen og se de mange trin. Det har været fantastisk lærerigt og givende at skrive bogen, og det er helt sikkert ikke den sidste, jeg skriver. Det er stort og magisk at give sig selv tid til at skrive en bog med alt det, man har på hjerte. Jeg har elsket alt i processen – både de tidligere morgener, hvor jeg stod op kl 04.30 for at skrive, de mange korrekturgange, de underlige beslutninger vedrørende tryk af bogen og ikke mindst at forme ord og illustrationer, der skal hjælpe til med at gøre online markedsføring endnu mere enkelt og effektivt for dig at udføre.

Det er min ambition, at min bog vil inspirere dig til at få mod til at kommunikere mere fra hjertet. Jeg viser dig, hvordan du arbejder mere enkelt, effektivt og kærligt med online markedsføring, så du føler glæde og tilfredshed i dit arbejde.

Rigtig god læselyst.

Kærlige hilsner


anita-underskrift