Tekstforfatter – bliv bedre til at skrive tekster
Hvis du er selvstændig i din egen virksomhed, har du helt sikkert mange forskellige hatte på i løbet af en dag eller en uge.
Du er leder, du er webmaster, du er udvikler, du er sælger og du er tekstforfatter.
Tekstforfatning kan være svært at prioritere i hverdagen – især som selvstændig. Tro mig, jeg ved hvad jeg taler om. Det er nemt at nedprioritere de timer, der er sat af til strategisk tekstforfatning og SEO, når der melder sig et møde, der hurtigt kan føre til et potentielt salg, en ny kunde eller en god kontakt.
Men som den eneste tekstforfatter i din virksomhed, er du nødt til indimellem at holde dig selv til ilden. For tekstforfatning er en utrolig vigtig del af din hjemmeside og dine sociale medier. Og hvis du er den eneste tekstforfatter, er du nødt til at prioritere det – eller uddelegere opgaven eksternt.
Tekstforfatning – det kan du forvente
Fordi jeg godt selv ved, at det ikke altid er lige nemt at være tekstforfatter, har jeg samlet nogle råd sammen til dig, så du kan blive bedre til at skrive.
I denne ekspertartikel kommer jeg derfor ind på følgende emner:
- Hvad er en tekstforfatter? Hvad betyder tekstforfatning?
- Håndgribelige råd til dine tekster
Hvad er en tekstforfatter og hvad betyder tekstforfatning?
Det er måske meget enkelt. Men det må gerne gøres helt enkelt, så for at slå det helt fast kommer det her:
En tekstforfatter er en betegnelse for én, der skriver tekster.
Tekstforfatning er forfatning af tekster – altså dét at skrive.
Det har sådan set ingen betydning, hvilken slags tekster der er tale om. Hvis du har lavet en hjemmeside, så har du skrevet tekster til den. Journalister lever af at skrive tekster, som avisernes læsere finder spændende. Teksten, der forfattes, kan også være en e-mail, der skal sælge dit eller virksomhedens produkt. Der er ingen regler for, hvor lang en tekst skal være. Derfor er opslag på sociale medier også tekster, som du som tekstforfatter skal producere. Måske laver I stadig flyers og brochurer i virksomheden, som kræver tekst om virksomheden og dennes produkter.
Håndgribelige råd til dine tekster
Bliv bedre til at skrive tekster ved at have disse enkle råd i baghovedet. Når du har læst mine råd, skal du reflektere grundigt over dem og så skal du øve dig i at skrive tekster!
- Tal direkte til din persona – formuler dig med du og dig.
Der er ingen, der gider høre om dig og din virksomhed. Hvor godt I gør det, hvor gode I er og hvorfor jeres produkt er det bedste på markedet. Men jeg vil som forbruger til gengæld gerne vide, hvordan mit liv bliver bedre og lettere med dit produkt ved hånden, og hvordan det giver mig en fordel i min hverdag eller i mit arbejde.
- Fokusér på den gode overskrift – det er sådan du lokker læseren ind.
For at lokke læseren til, skal du forsøge at være kreativ og levende i dit sprog i overskrifterne. Det er vigtigt, det er fængende, eller indeholder de ord, som læseren søger på, på Google. Du skal stadig sørge for, at overskrifter hænger sammen med indholdet, ellers forvirrer du bare læseren og genererer i stedet for spændende overskrifter bare clickbait, som ALLE hader.
- Skriv gerne kortere og letforståelige sætninger
Husk på, at læseren er der, for at blive klogere. Derfor nytter det ikke noget, hvis du bruger lange, snørklede sætninger, og bare forsøger at skyde lixtallet i vejret. Du kan i rigtig mange tilfælde bruge mor-reglen, der handler om, om du kan skrive i et sprog, så din mor forstår det. Har du eksempelvis et produkt, og skal lave en produkttekst til den, så tænk over, hvilke spørgsmål din mor ville have til produktet, og skriv i et sprog, som hun forstår. Så er det meget mere sandsynligt, at du får solgt dine produkter.
- Brug personlige historier – det kan alle læsere relatere til og vi elsker at føle, vi kender dem vi køber af.
Hvorfor har du startet virksomheden, fortæl om, hvordan produktet har hjulpet dig, og hvordan er du i øvrigt selv blevet bedre til at skrive tekster? Som forbruger er det nemmere at huske et produkt, når de kan koble en historie, et billede eller en bestemt situation på.
- Brug din personas sprog – find ud af det ved hjælp af Google Trends
Hvis dit produkt henvender sig til nybagte mødre, så er det den befolkningsgruppe du skal fange med din kommunikation. Du har måske haft en veninde, mor eller har måske selv fået en baby. Så ved du godt, at overskuddet er mindre, følelserne er anderledes og verden drejer sig om junior. For at fange denne målgruppe, er du nødt til at tale deres sprog – og naturligvis til deres følelser.
Jeg håber, du har fået inspiration til at blive en bedre tekstforfatter og at du har mod på at øve dig og blive bedre til at skrive.
0 kommentarer
Skriv en kommentar