Content marketing og content – hvad, hvordan og hvorfor?
Content marketing er et stort begreb og marketingeksperter bruger det i flæng. Soloselvstændige tager tendensen til sig og de kalder i dag også ofte indhold for content.
For det er praktisk talt bare det. Content er indhold. Der er ingen forskel, det er bare en oversættelse. Og så er det som om marketingverdenen er blevet enige om, at det lyder klogest at bruge det engelske udtryk.
Personligt kan jeg bedre lide at bruge de danske betegnelser når de er der, og også er dækkende. Det er mere enkelt i min optik.
”Men Anita, hvorfor laver du så et blogindlæg om emnet content marketing og content på engelsk?” spørger du måske nu.
Svaret er simpelt. Det gør jeg på grund af SEO. Søgemaskineoptimering.
Der er ganske enkelt mange flere søgninger på ”content” end der er på ”indhold”. Og det indhold jeg laver, er også interessant for de marketinginteresserede, der søger på content med den engelske term.
I dette blogindlæg kan du læse mere om:
- Invitation til min arbejdsdag med content i fokus
- Hvad er content?
- Hvad er content marketing?
- Hjemmesider fyldt med lækkert content
- Content og SEO
Invitation til content-arbejdsdag hos mig
Der findes forskellige måder at lave content marketing på – og det er en god idé at prøve forskellige metoder af, så du finder frem til den metode, som passer dig bedst. På min content workshop viser jeg dig forskellige metoder og vi får naturligvis også brug for de små grå, når vi sætter os sammen og hjælper hinanden med at se andre vinkler og muligheder for content.
Content creation og produktion af content vil efter denne workshop helt sikkert blive sjovere for dig, og du vil gå hjem med lommen fuld af nye idéer.
Lyder det som noget for dig, så tag på tur til min skønne naturperle i Silkeborg d. 20.01.2023 klokken 9-15.
Du kan også læse mere på min landingsside om Content marketing, content og content creation.
Så lad os komme i gang.
Hvad er content?
Content er som nævnt i indledningen lig med indhold. Indhold er sådan set et bredt begreb og kan dække over mange forskellige ting. Indhold til din hjemmeside, dine sociale medier, messestande, butiksvinduer, events osv. kan tage form af tekst, video, billeder, flyers, tests, quizzer, vejledninger – og andet i den kategori.
Hvis du gør det rigtig godt, så vil din målgruppe blive fanget ind i dit spin og følge med hos dig, til din ydelse eller dit produkt bliver relevant for dem. Jeg har masser af kunder, der har fulgt mig via LinkedIn eller Instagram i flere år, inden de har rakt ud for at få min hjælp til digital markedsføring. For det skal passe ind i målgruppens situation – og det er derfor vigtigt, at du løbende laver masser af godt content, og hele tiden gør opmærksom på dig selv. OGSÅ når det hænger dig selv langt ud af halsen. Det er måske noget af det, der er allervigtigst – at blive ved og ved og ved.
Hvad er content marketing?
Okay. Og hvad er content marketing så for en størrelse?
Det er en markedsføringsstrategi, der går ud på at producere, filme, skrive lige netop dét content, som fanger dine personaer. Har du endnu ikke lavet dine personaer, så læs mere i ekspertartiklen Persona og målgruppe - derfor er det vigtigt.
For det er netop når du laver content, der taler til din personaers følelser, du for alvor skaber tillid, personlighed og tryghed. Hvordan du skaber den slags indhold, kan du også læse om i ovennævnte ekspertartikel.
Hjemmesider fyldt med lækkert content
Content kan have en stor betydning for din virksomhed, dit salg og din hjemmeside. Det er rigtig godt, hvis der er meget indhold på din hjemmeside, men husk at holde dig til din kerneforretning og de søgeord, du gerne vil findes på, når forbrugerne går på Google og googler.
Det nytter ikke noget, at du fylder dit website med ubrugelig viden, eller information om noget helt andet end dét, du tilbyder i din forretning. Når du fylder dit univers op med god, brugbar viden, hjælp og content, så vil Google takke dig med en relevant placering i søgemaskinen.
Ønsker du hjælp til at skabe content til din hjemmeside? Så bør du overveje at hyre Joan. Hun skriver tekster og forstår sig også på SEO. Det foregår på timebasis. Afregning pr. time. Enkelt og nemt – lige i min ånd.
Se meget mere om Joan og hendes ydelser på siden om fordelene ved udførende, ekstern markedsføring.
Content og SEO
Jeg tror, de fleste ved, at content også har en stor betydning, når vi taler om SEO. Hvis du arbejder med SEO anbefaler jeg, at du går strategisk til opgaven.
Når Joan skriver SEO tekster, følger hun denne guide:
Obs: Det er Joans fremgangsmåde og er derfor kun vejledende. Arbejder du med en anden dagsorden, håber jeg, den er den rette for dig.
-
Start med at finde søgeordet
Lav en søgeordsanalyse. Den kan du både lave snæver og dybdegående. Da vi startede ud med at arbejde strategisk med SEO, kontaktede vi Connie Jahn via https://virtuel-assistent.dk, som underviste Joan i en periode. Connie er SEO ekspert og virkelig grundig med sine søgeordsanalyser!
I dag bruger Joan Morningscore til sine søgeordsanalyser og til at holde styr på, hvordan det skrider frem med SEO-arbejdet og -indsatsen.
-
Tænk over, hvad kundens search intent er
Det er vigtigt for dig at forstå, hvor i kunderejsen din potentielle kunde befinder sig. Hvis kunden er købeklar og sidder med dankortet fremme, nytter det ikke noget, at du leder kunden ind på en side, der udelukkende er informativ. Du skal lede kunden derhen, hvor han/hun kan foretage sig det, som han/hun klikkede sig ind for. Det kan sagtens koste et salg, hvis kunden ikke oplever en god og logisk brugervenlighed.
-
Hav dine søgeord for øje hele tiden
Når du skriver content, der skal bidrage til en god placering på Google, så er det enormt vigtigt, at dit søgeord er i fokus. Det er f.eks. et must at have søgeordet eller søgeordsfrasen i overskrifterne – altså i H1’erne, H2’erne, H3’erne og så videre. På samme tid skal din tekst være brugervenlig, så du skal både tænke på Google og læseren, når du skriver.
Her får du et eksempel fra denne tekst:
”Content marketing og content – hvad, hvordan og hvorfor?
Content marketing er et stort begreb og marketingeksperter bruger det i flæng. Soloselvstændige tager tendensen til sig og de kalder i dag også ofte indhold for content.” Søgeordene er i fokus, så Google ikke er i tvivl om, hvad teksten handler om – men bruges ikke så meget, at læseren irriterer sig over for hyppig en anvendelse af ordene.
-
Formuler din tekst i aktivt sprog
Det aktive sprog kommer til udtryk ved at du bruger et grundled og udsagnsled i dine sætninger. Det gør læsningen mere interessant og vedkommende. Et grundled er den, der udfører en handling, og et udsagnsled er den handling, som grundleddet udfører.
F.eks. "Joan skriver".
Her er ”Joan” grundleddet og ”skriver” er udsagnsleddet. Så ”Joan skriver en tekst” er en mere levende sætning end ”teksten skrives” eller ”teksten bliver skrevet”. Kan du høre forskellen?
Når du skriver content, så spiller længden af dine sætninger også en stor rolle. Undgå de snørklede vendinger og komplicerede sætninger. Hvis læseren ikke kan huske starten af din sætning, når han/hun er færdig med at læse, bliver det svært at fange pointen. Og så må man læse samme sætning igen og igen.
-
Skriv altid det vigtigste først
Lav en brainstorm over alle de HV-spørgsmål du kan komme i tank om til emnet, som du skriver om. Det er de spørgsmål, der er vigtigst at få besvaret i dit allerførste afsnit. Både Google og din læser kan godt lide, ikke at være nødsaget til at læse ALT tekst, før de får besvaret sine spørgsmål.
Længden af dit content – eller dine SEO tekster – kan variere. Som hovedregel anbefaler vi hos Gør Det Enkelt, at du skriver minimum 5-600 ord. Google finder også din tekst hvis den er på 3-400 ord – men husk, at dine konkurrenter måske nøjes med den mindre tekstmængde. Dermed har du en fordel, hvis du skriver mere om emnet. For så bruger de længere tid på dit site, og det belønner Google dig også for.
Endnu vigtigere er det at du husker, at du ikke må stjæle andres tekster, for Google straffer dig for det. Det kaldes duplicate content. Du kan sidestille det med folkeskolen, hvor læreren straffede dig, for at skrive en opgave af fra en kammerat eller fra nettet. Desuden er det dårlig stil at tage andres arbejde. Du kan sagtens lade dig inspirere, men du må ikke stjæle!
Contentproduktion er et arbejde, der aldrig bliver (helt) færdigt
Du kan ikke lave for meget content. Så længe du producerer content der er relevant og interessant for din målgruppe. Hvis du er i tvivl om, hvor ofte du skal udgive et blogindlæg eller et opslag på de sociale medier, så vil jeg anbefale, at du dykker ned i dine data. Hvem følger dig, hvor følger de dig, og hvor meget tid bruger de i dit selskab?
Saml inspiration til dit content ude i virkeligheden. Læg mærke til, hvad dine kunder spørger dig om, når du er på messe, når de handler hos dig i butikken eller når de skriver til dig via mail. Når du har fundet spørgsmålene frem, så ved du langt mere om, hvad din hjemmeside skal give potentielle kunder svar på. På den måde øger du samtidig brugervenligheden. På den måde sikrer du dig, at du laver det rette content til din målgruppe.
0 kommentarer
Skriv en kommentar